سطوح چهارچوب صلاحیت حرفه ای
توصیف گرهای سطوح چهارچوب صلاحیت حرفه ای، در 8 سطح تعیین می شود.
هیئت وزیران در جلسه 1401/11/09 به پیشنهاد وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و به استناد ماده (7) قانون نظام جامع آموزش و تربیت فنی، حرفه ای مهارتی - مصوب 1396 - چهارچوب صلاحیت حرفه ای را تصویب کرد. لینک وب سایت دبیرخانه شورای عالی آموزش و تربیت فنی، حرفه ای و مهارتی https://iscvet.mcls.gov.ir
سطح 1 صلاحیت مشخص کننده توانایی فرد برای انجام وظایف ساده(کارهای معمولی، قابل پیش بینی، تکراری و محدود) تحت هدایت و نظارت و بدون کمک در یک حوزه شغلی است. دانش: 1- نسبت به وظایف شغلی خود، آگاه است. 2- در رابطه با خود و محیط شغلی خود از اطلاعات عمومی برخوردار باشد. مهارت: مهارت های روانی- حرکتی برای انجام کارهای ساده، تکراری و تعریف شده یک شغل بدون کمک دیگران را دارا است. شایستگی: 1- می تواند کارهای ساده را تحت هدایت و نظارت مستقیم در محیط کار با ثبات انجام دهد. 2- می تواند یا همتایان، سرپرستان و مشتریان کار کند و توانایی برقراری ارتباط را داشته باشد. |
سطح 2 صلاحیت مشخص کننده توانایی فرد برای انجام وظایف ساده (کارهای معمولی، قابل پیش بینی، تکراری و محدود) تحت نظارت و بدون کمک در یک حوزه شغلی است. دانش: 1- نسبت به وظایف شغلی خود آگاه است. 2- می تواند به تشریح اطلاعات شغلی و محیط شغلی خود بپردازد. مهارت: مهارت های روانی-حرکتی برای انجام وظایف تکراری و تعریف شده با استفاده از مواد و ابزارهای معمول در محیط کاری را دارا است. شایستگی: 1- می تواند کارهای ساده را با مسئولیت پذیری محدود، تحت نظارت در محیط کاری با ثبات انجام دهد. 2- می تواند با همتایان، سرپرستان و مشتریان کار کند و توانایی برقراری ارتباط را داشته باشد. |
سطح 3 صلاحیت مشخص کننده توانایی فرد برای انجام وظایفی است که به طور مشخص تعریف شده اند و کمی پیچیده هستند. کارها قابل پیش بینی بوده و انجام آن نیازمند پذیرش مسئولیت و اعمال استقلال و انتخاب های محدود می شود. دانش: 1- فهم لازم نسبت به دستورالعمل ها ی مرتبط، ابزار و فعالیت های شغلی خود را دارا است. 2- از نیازهای دانشی مرتبط با حوزه شغلی خود آگاه باشد. مهارت: 1- مهارت لازم برای انجام کارها بر اساس دستورالعمل های مرتبط با شغل خود را دارا است. 2- از مهارت های روانی-حرکتی برای انجام وظایف غیرتکراری مرتبط با شغل خود برخوردار است. شایستگی: 1- می تواند کارهای مرتبط با وظایف شغلی را با نظارت محدود و در صورت لزوم به صورت مستقل انجام دهد. 2- از استقلال محدود در موارد بدیهی و کلی در انجام وظایف شغلی برخوردار باشد. 3- به تاثیر رفتارهای خود بر دیگران در قالب کار گروهی مرتبط با شغل خود آگاه باشد. |
سطح 4 صلاحیت مشخص کننده توانایی فرد برای انجام وظایف مشخص، کمی پیچیده و در معرض تغییر و نسبتاً قابل پیش بینی است. کارها نیازمند استقلال و انتخاب های محدود است. دانش: 1- دانش لازم برای پیش برآورد اتفاقات تکراری در شغل خود را دارد. 2- از دانش نظری و عملی لازم برای به کارگیری مواد، تجهیزات، روش ها و فرآیندهای مرتبط با شغل خود برخوردار است. 3- از دانش لازم برای تفسیر و طبقه بندی اطلاعات مرتبط با شغل برخوردار باشد. مهارت: 1- مهارت لازم برای تفسیر و طبقه بندی اطلاعات شغلی خود را دارا است. 2- از مهارت های روانی - حرکتی برای انتخاب و استفاده از مواد و ابزارهای معمول در محیط کاری برای انجام وظایف شغلی برخوردار است. 3- مهارت لازم برای اجرای فرآیندهای مرتبط با شغل خود را دارد. شایستگی: مسئولیت انجام وظایف و انتخاب محدود در زمینه های قابل پیش بینی اما تغییرپذیر با نظارت محدود را داشته باشد و در صورت لزوم بتواند نظارت بر کارهای معمول دیگران را بپذیرد.
|
سطح 5 صلاحیت مشخص کننده توانایی فرد برای انجام وظایف تخصصی و پیچیده شغلی است که نسبتاً قابل پیش بینی بوده و قابلیت هدایت فنی گروه (تیم) های کوچک و انتخاب را دارد. دانش: 1- از دانش لازم برای نظم بخشی و ایجاد فرآیندهای مرتبط با شغل خود برخوردار است. 2- از دانش لازم برای ممیزی عملکرد گروه(تیم) های کاری برخوردار است. مهارت: 1- از مهارت های شناختی و کاربردی لازم برای ارائه راه حل ها در حل مسائل نسبتاً قابل پیش بینی در حوزه شغلی خود برخوردار باشد. 2- از مهارت های ارتباطی لازم برای تعامل با اعضای تیم برخوردار است. شایستگی: 1- می تواند از عهده سرپرستی گروه(تیم) های کوچک در شرایط قابل پیش بینی برآید. 2- می تواند عملکرد خود و اعضای گروه کاری را بررسشی و بهبود بخشد. 3- نسبت به نتایج کارهای خود مسئول و پاسخگو بوده و مسئولیت مشترک نتایج فعالیت ها و کار اعضای گروه کاری را بپذیرد. 4- با رویکردی کارآمد، اعضای گروه کاری را راهنمایی کند و برای توسعه هم افزایی در گروه (تیم) تلاش کند. |
سطح 6 صلاحیت مشخص کننده توانایی فرد برای مجموعه وظایفی است که پیچیده و غیرقابل پیش بینی هستند و انجام آنها شامل سرپرستی گروه (تیم)، پذیریش مسئولیت، استقلال و انتخاب های وسیع است. دانش: 1- از دانش لازم برای پیش بینی وقایع در شرایط پیچیده برخوردار است. 2- از دانش لازم برای تشخیص اقدامات و رویه های مناسب در حرفه خود برخوردار است. 3- از دانش لازم برای بازطراحی فرآیندها مرتبط با حرفه خود برخوردار است. مهارت: 1- از مهارت های شناختی و کاربردی برای ارائه راه حل های نوآورانه در حل مسائل غیرقابل پیش بینی برخوردار است. 2- مهارت طراحی محصول/خدمت/فرآیند مرتبط با حرفه را دارا است. 3- از مهارت روانی-حرکتی به صورت نوآورانه برای انتخاب و استفاده از روش، مواد و ابزارها در محیط کاری برای انجام وظایف برخوردار است. 4- از مهارت های گروه(تیم)سازی، هدایت، اجرا و نظارت بر یک طرح (پروژه)/برنامه برخوردار باشد. شایستگی: 1- می تواند با استقلال و انتخاب، وظایف پیچیده حرفه ای را در یک محیط کاری غیرقابل پیش بینی انجام دهد. 2- می تواند از عهده سرپرستی و نظارت بر وظایف در زمینه های تغییر پذیر و غیرقابل پیش بینی برآید.
|
نظر دهید