مطالعه و بررسي سياستها و اولويت هاي اقتصادي – اجتماعي كشور در زمينه آموزشهاي فني وحرفه اي و کاربست نتایج آن در برنامه ها.
بررسي تحليل اقتصادي (هزينه – فايده) آموزشهاي فني و حرفه اي در سازمان و جامعه و مطالعه و بررسي ميزان بهره وري منابع سازمان (انساني، مالي، فيزيكي و اطلاعاتي و ترويج فرهنگ بهره وري).
مطالعه و تدوين برنامه هاي آموزشي- اجرایی سازمان متناسب با نيازسنجی بازار كار و برنامه هاي توسعه اي كشور(آمایش سرزمین)
آینده پژوهی و بازاندیشی در آموزش های فنی و حرفه ای با رویکرد ملی و بین المللی
انجام مطالعات تطبیقی نظام آموزش فنی و حرفه ای کشورهای موفق به منظور استفاده از تجربیات آنها
تشكيل شوراي پژوهشي سازمان و اداره امور دبيرخانه آن.
دريافت و بررسي اولویت ها و طرح های پژوهشي سالانه(در سطح ملي و استاني) و پيشنهاد به شوراي پژوهشي سازمان جهت تصويب نهايي با رعایت سقف بودجه مصوب
تنظيم گزارشات مربوط به نتايج حاصل از طرحهاي تحقيقاتي و ارائه راهكارهاي لازم جهت کاربست یافته های پژوهشی و نظارت بر اجراي آنها.
بررسي، تصويب و صدور مجوزبرگزاري سمينارها و همايشهاي پيشنهادي استانها و واحدهاي ستادي.
تشکیل دبیرخانه دائمی همایش به منظور برنامه ریزی و برگزاری سمینارها و همایش های علمی و تخصصی در سطح ملی و بین المللی
نشر یافته های پژوهشی از طریق چاپ فصلنامه و مجموعه مقالات همایش و اطلاع رسانی الکترونیکی
انتخاب و تجلیل از پژوهشگران مهارتی برتر واحدهای ستادی و استانی در هفته پژوهش
تهیه و تدوین برنامه های راهبردی پنج ساله سازمان بر اساس اسناد بالادستی
تشكيل و اداره امور دبير خانه ستاد برنامه ريزي آموزشي – اجرايي سازمان به منظور تدوين سند برنامه های سالیانه و تنظيم اسناد تعهدات آموزشي اجرايي استانها و واحد هاي ستادي وابلاغ آن.
تدوين سياستهاي توسعه مراكز آموزشي و اخذ پيشنهادات حوزه هاي ذيربط در خصوص ايجاد مراكز، ارتقاء، تكميل، تبديل كارگاه آموزشي، بررسي و صدور مجوزهاي لازم،پيش بيني منابع مالي و پيشنهاد آن به دفتر بودجه و تشکیلات.
طراحي برنامه هاي توسعه كمي و كيفي آموزشهاي فني و حرفه اي با مشاركت فعال بخش دولتي و غير دولتي و شرکت در نمایشگاههای داخلی و خارجی.
شناسايي فرصت هاي مطالعاتي، آموزشي و پژوهشي و بورسهاي تحصيلي داخلي وخارجي جهت اعزام كاركنان و مربيان.
پایش برنامه های آموزشی،پژوهشی -اجرایی سازمان و تجزیه و تحلیل نتایج عملکرد و کاربست یافته ها در تدوین برنامه های آتی
مطالعه و بررسي برنامه هاي سرمايه گذاري كشور در ايجاد و يا گسترش واحد هاي صنعتي و توليدي به منظور برنامه ريزي فعاليتهاي هماهنگ با اينگونه واحد ها در جهت تامين نيروي انساني كارآمد و ماهر مورد نياز.
بررسي و مطالعه زمينه هاي تغيير در ساختارها، امكانات و ارتقاء كيفي آموزشهاي غير رسمي كشور.
مطالعه و بررسي روش هاي آموزشي موجود در سازمانها و موسسات آموزشي داخل وخارج كشور و شناسایی نوآوري ها در اين روش ها براي بكارگيري آنها در امر آموزش فني وحرفه اي.
مطالعه، طبقه بندي و تحليل آمار و اطلاعات بازار کار، مشاغل و ... و تهيه گزارشهاي لازم.
مطالعه، توليد، طبقه بندي و تحليل آمار و اطلاعات(در قالب نظام تحليل آماري) و ايجاد پايگاه اطلاعات آمار و تهيه سالنامه آماری وگزارشهای لازم
ایجاد بانک اطلاعات و بروز رسانی سامانه های اطلاعاتی.
تدوین خط مشی كلان برنامه ريزي درسي سازمان.
تهیه و تدوین استاندارد های مربیگری و آزمون گری.
بررسی و بازنگری در شیوه های اجرایی و برنامه ریزی آموزشی و درسی
تشکیل شورای برنامه ریزی درسی
پایش و ارزیابی کیفی استاندارد ها و برنامه های آموزشی
تشكيل گروههاي برنامه ريزي درسي جهت تهيه، تنظيم و تدوين برنامه هاي درسي و منابع آموزشی.
مطالعه، بررسي و انتخاب روشهاي علمي مناسب جهت تدوين برنامه هاي درسي براي حرف و مشاغل مختلف.
شناسايي مشاغل و تجزيه و تحليل اطلاعات برای تدوین استاندارد آموزشی.
بررسی و به روز رسانی مستمر استانداردهاو منابع آموزشی موجود
شناسایی و تعيين نيازهاي آموزشي حوزه صنعت، خدمات و کشاورزی و اولويت بندي آنها بمنظور تهيه و تدوين پيش نويس برنامه هاي درسي .
تنظيم و تدوين برنامه هاي درسي با همكاري دانشگاهها، اتحاديه ها، صنوف، مربيان، مؤسسات، مراكز صنعتي و آموزشي مرتبط .
نظارت و كنترل بر شيوهها و روشهاي بهره برداري از استانداردهاي آموزشي در مراكز آموزشي ذيربط .
نظارت بر چاپ و تكثير كتب و جزوات آموزشي و توزيع آنها.
تعامل و ارتباط با سازمان های داخلی، منطقه ای و بین المللی و کشورهای هدف جهت توسعه همکاری های علمی، آموزشی، تکنولوژی و پژوهشی و به اشتراک گذاری تجربیات
همكاري با مديريت ارزيابي عملكرد و پاسخگويي به شكايات در مواقع مقتضي و ضروري به منظور ارتقاء فرآيندهاي اجرايي آموزشي .
تدوين راهنماي نحوهاستاندارد نویسی و برگزاری کارگاه آموزشی و سمینار تخصصی تدوین استاندارد
پاسخ گویی مستمر به سوالات مربیان و کارشناسان منطقه و رفع اشکالات و ابهامات درسی و آموزشی آنان در استاندارد مربوطه و پیگیری موضوع تاحصول نتیجه.
تطبيق برنامه هاي درسي پيشنهادي واحد های ستادی و استانی سازمان با آیين نامه هاي سازمانی و سياستهاي مصوب سازمان.
تصویب برنامه های درسی پیشنهادی واحد های ستادی و استانی سازمان در گروه های کارشناسی مربوطه در برنامه ریزی درسی
برسی و بازنگری در نظام و روشهای مهارت آموزی و ارائه پیشنهاد برای بهبود آنها
تدوین استانداردهای شایستگی ویژه مسابقات ملی مهارت و جهانی