معاونت پژوهش طرح و برنامه درسی
وظایف اساسی
- مطالعه و بررسي سياستها و اولويت هاي اقتصادي – اجتماعي كشور در زمينه آموزشهاي فني وحرفه اي و کاربست نتایج آن در برنامه ها.
- بررسي تحليل اقتصادي (هزينه – فايده) آموزشهاي فني و حرفه اي در سازمان و جامعه و مطالعه و بررسي ميزان بهره وري منابع سازمان (انساني، مالي، فيزيكي و اطلاعاتي و ترويج فرهنگ بهره وري).
- مطالعه و تدوين برنامه هاي آموزشي- اجرایی سازمان متناسب با نيازسنجی بازار كار و برنامه هاي توسعه اي كشور(آمایش سرزمین)
- آینده پژوهی و بازاندیشی در آموزش های فنی و حرفه ای با رویکرد ملی و بین المللی
- انجام مطالعات تطبیقی نظام آموزش فنی و حرفه ای کشورهای موفق به منظور استفاده از تجربیات آنها
- تشكيل شوراي پژوهشي سازمان و اداره امور دبيرخانه آن.
- دريافت و بررسي اولویت ها و طرح های پژوهشي سالانه(در سطح ملي و استاني) و پيشنهاد به شوراي پژوهشي سازمان جهت تصويب نهايي با رعایت سقف بودجه مصوب
- تنظيم گزارشات مربوط به نتايج حاصل از طرحهاي تحقيقاتي و ارائه راهكارهاي لازم جهت کاربست یافته های پژوهشی و نظارت بر اجراي آنها.
- بررسي، تصويب و صدور مجوزبرگزاري سمينارها و همايشهاي پيشنهادي استانها و واحدهاي ستادي.
- تشکیل دبیرخانه دائمی همایش به منظور برنامه ریزی و برگزاری سمینارها و همایش های علمی و تخصصی در سطح ملی و بین المللی
- نشر یافته های پژوهشی از طریق چاپ فصلنامه و مجموعه مقالات همایش و اطلاع رسانی الکترونیکی
- انتخاب و تجلیل از پژوهشگران مهارتی برتر واحدهای ستادی و استانی در هفته پژوهش
- تهیه و تدوین برنامه های راهبردی پنج ساله سازمان بر اساس اسناد بالادستی
- تشكيل و اداره امور دبير خانه ستاد برنامه ريزي آموزشي – اجرايي سازمان به منظور تدوين سند برنامه های سالیانه و تنظيم اسناد تعهدات آموزشي اجرايي استانها و واحد هاي ستادي وابلاغ آن.
- تدوين سياستهاي توسعه مراكز آموزشي و اخذ پيشنهادات حوزه هاي ذيربط در خصوص ايجاد مراكز، ارتقاء، تكميل، تبديل كارگاه آموزشي، بررسي و صدور مجوزهاي لازم،پيش بيني منابع مالي و پيشنهاد آن به دفتر بودجه و تشکیلات.
- طراحي برنامه هاي توسعه كمي و كيفي آموزشهاي فني و حرفه اي با مشاركت فعال بخش دولتي و غير دولتي و شرکت در نمایشگاههای داخلی و خارجی.
- شناسايي فرصت هاي مطالعاتي، آموزشي و پژوهشي و بورسهاي تحصيلي داخلي وخارجي جهت اعزام كاركنان و مربيان.
- پایش برنامه های آموزشی،پژوهشی -اجرایی سازمان و تجزیه و تحلیل نتایج عملکرد و کاربست یافته ها در تدوین برنامه های آتی
- مطالعه و بررسي برنامه هاي سرمايه گذاري كشور در ايجاد و يا گسترش واحد هاي صنعتي و توليدي به منظور برنامه ريزي فعاليتهاي هماهنگ با اينگونه واحد ها در جهت تامين نيروي انساني كارآمد و ماهر مورد نياز.
- بررسي و مطالعه زمينه هاي تغيير در ساختارها، امكانات و ارتقاء كيفي آموزشهاي غير رسمي كشور.
- مطالعه و بررسي روش هاي آموزشي موجود در سازمانها و موسسات آموزشي داخل وخارج كشور و شناسایی نوآوري ها در اين روش ها براي بكارگيري آنها در امر آموزش فني وحرفه اي.
- مطالعه، طبقه بندي و تحليل آمار و اطلاعات بازار کار، مشاغل و ... و تهيه گزارشهاي لازم.
- مطالعه، توليد، طبقه بندي و تحليل آمار و اطلاعات(در قالب نظام تحليل آماري) و ايجاد پايگاه اطلاعات آمار و تهيه سالنامه آماری وگزارشهای لازم
- ایجاد بانک اطلاعات و بروز رسانی سامانه های اطلاعاتی.
- تدوین خط مشی كلان برنامه ريزي درسي سازمان.
- تهیه و تدوین استاندارد های مربیگری و آزمون گری.
- بررسی و بازنگری در شیوه های اجرایی و برنامه ریزی آموزشی و درسی
- تشکیل شورای برنامه ریزی درسی
- پایش و ارزیابی کیفی استاندارد ها و برنامه های آموزشی
- تشكيل گروههاي برنامه ريزي درسي جهت تهيه، تنظيم و تدوين برنامه هاي درسي و منابع آموزشی.
- مطالعه، بررسي و انتخاب روشهاي علمي مناسب جهت تدوين برنامه هاي درسي براي حرف و مشاغل مختلف.
- شناسايي مشاغل و تجزيه و تحليل اطلاعات برای تدوین استاندارد آموزشی.
- بررسی و به روز رسانی مستمر استانداردهاو منابع آموزشی موجود
- شناسایی و تعيين نيازهاي آموزشي حوزه صنعت، خدمات و کشاورزی و اولويت بندي آنها بمنظور تهيه و تدوين پيش نويس برنامه هاي درسي .
- تنظيم و تدوين برنامه هاي درسي با همكاري دانشگاهها، اتحاديه ها، صنوف، مربيان، مؤسسات، مراكز صنعتي و آموزشي مرتبط .
- نظارت و كنترل بر شيوهها و روشهاي بهره برداري از استانداردهاي آموزشي در مراكز آموزشي ذيربط .
- نظارت بر چاپ و تكثير كتب و جزوات آموزشي و توزيع آنها.
- تعامل و ارتباط با سازمان های داخلی، منطقه ای و بین المللی و کشورهای هدف جهت توسعه همکاری های علمی، آموزشی، تکنولوژی و پژوهشی و به اشتراک گذاری تجربیات
- همكاري با مديريت ارزيابي عملكرد و پاسخگويي به شكايات در مواقع مقتضي و ضروري به منظور ارتقاء فرآيندهاي اجرايي آموزشي .
- تدوين راهنماي نحوهاستاندارد نویسی و برگزاری کارگاه آموزشی و سمینار تخصصی تدوین استاندارد
- پاسخ گویی مستمر به سوالات مربیان و کارشناسان منطقه و رفع اشکالات و ابهامات درسی و آموزشی آنان در استاندارد مربوطه و پیگیری موضوع تاحصول نتیجه.
- تطبيق برنامه هاي درسي پيشنهادي واحد های ستادی و استانی سازمان با آیين نامه هاي سازمانی و سياستهاي مصوب سازمان.
- تصویب برنامه های درسی پیشنهادی واحد های ستادی و استانی سازمان در گروه های کارشناسی مربوطه در برنامه ریزی درسی
- برسی و بازنگری در نظام و روشهای مهارت آموزی و ارائه پیشنهاد برای بهبود آنها
- تدوین استانداردهای شایستگی ویژه مسابقات ملی مهارت و جهانی
درگاه های مرتبط - - -- - - - -- - - - - -- - - - - - -- - - - - -- - - - - -- - - - -- -