مطالعه و بررسی سیاستها و اولویت های اقتصادی – اجتماعی کشور در زمینه آموزشهای فنی وحرفه ای و کاربست نتایج آن در برنامه ها.
بررسی تحلیل اقتصادی (هزینه – فایده) آموزشهای فنی و حرفه ای در سازمان و جامعه و مطالعه و بررسی میزان بهره وری منابع سازمان (انسانی، مالی، فیزیکی و اطلاعاتی و ترویج فرهنگ بهره وری).
مطالعه و تدوین برنامه های آموزشی- اجرایی سازمان متناسب با نیازسنجی بازار کار و برنامه های توسعه ای کشور(آمایش سرزمین)
آینده پژوهی و بازاندیشی در آموزش های فنی و حرفه ای با رویکرد ملی و بین المللی
انجام مطالعات تطبیقی نظام آموزش فنی و حرفه ای کشورهای موفق به منظور استفاده از تجربیات آنها
تشکیل شورای پژوهشی سازمان و اداره امور دبیرخانه آن.
دریافت و بررسی اولویت ها و طرح های پژوهشی سالانه(در سطح ملی و استانی) و پیشنهاد به شورای پژوهشی سازمان جهت تصویب نهایی با رعایت سقف بودجه مصوب
تنظیم گزارشات مربوط به نتایج حاصل از طرحهای تحقیقاتی و ارائه راهکارهای لازم جهت کاربست یافته های پژوهشی و نظارت بر اجرای آنها.
بررسی، تصویب و صدور مجوزبرگزاری سمینارها و همایشهای پیشنهادی استانها و واحدهای ستادی.
تشکیل دبیرخانه دائمی همایش به منظور برنامه ریزی و برگزاری سمینارها و همایش های علمی و تخصصی در سطح ملی و بین المللی
نشر یافته های پژوهشی از طریق چاپ فصلنامه و مجموعه مقالات همایش و اطلاع رسانی الکترونیکی
انتخاب و تجلیل از پژوهشگران مهارتی برتر واحدهای ستادی و استانی در هفته پژوهش
تهیه و تدوین برنامه های راهبردی پنج ساله سازمان بر اساس اسناد بالادستی
تشکیل و اداره امور دبیر خانه ستاد برنامه ریزی آموزشی – اجرایی سازمان به منظور تدوین سند برنامه های سالیانه و تنظیم اسناد تعهدات آموزشی اجرایی استانها و واحد های ستادی وابلاغ آن.
تدوین سیاستهای توسعه مراکز آموزشی و اخذ پیشنهادات حوزه های ذیربط در خصوص ایجاد مراکز، ارتقاء، تکمیل، تبدیل کارگاه آموزشی، بررسی و صدور مجوزهای لازم،پیش بینی منابع مالی و پیشنهاد آن به دفتر بودجه و تشکیلات.
طراحی برنامه های توسعه کمی و کیفی آموزشهای فنی و حرفه ای با مشارکت فعال بخش دولتی و غیر دولتی و شرکت در نمایشگاههای داخلی و خارجی.
شناسایی فرصت های مطالعاتی، آموزشی و پژوهشی و بورسهای تحصیلی داخلی وخارجی جهت اعزام کارکنان و مربیان.
پایش برنامه های آموزشی،پژوهشی -اجرایی سازمان و تجزیه و تحلیل نتایج عملکرد و کاربست یافته ها در تدوین برنامه های آتی
مطالعه و بررسی برنامه های سرمایه گذاری کشور در ایجاد و یا گسترش واحد های صنعتی و تولیدی به منظور برنامه ریزی فعالیتهای هماهنگ با اینگونه واحد ها در جهت تامین نیروی انسانی کارآمد و ماهر مورد نیاز.
بررسی و مطالعه زمینه های تغییر در ساختارها، امکانات و ارتقاء کیفی آموزشهای غیر رسمی کشور.
مطالعه و بررسی روش های آموزشی موجود در سازمانها و موسسات آموزشی داخل وخارج کشور و شناسایی نوآوری ها در این روش ها برای بکارگیری آنها در امر آموزش فنی وحرفه ای.
مطالعه، طبقه بندی و تحلیل آمار و اطلاعات بازار کار، مشاغل و ... و تهیه گزارشهای لازم.
مطالعه، تولید، طبقه بندی و تحلیل آمار و اطلاعات(در قالب نظام تحلیل آماری) و ایجاد پایگاه اطلاعات آمار و تهیه سالنامه آماری وگزارشهای لازم
ایجاد بانک اطلاعات و بروز رسانی سامانه های اطلاعاتی.
تدوین خط مشی کلان برنامه ریزی درسی سازمان.
تهیه و تدوین استاندارد های مربیگری و آزمون گری.
بررسی و بازنگری در شیوه های اجرایی و برنامه ریزی آموزشی و درسی
تشکیل شورای برنامه ریزی درسی
پایش و ارزیابی کیفی استاندارد ها و برنامه های آموزشی
تشکیل گروههای برنامه ریزی درسی جهت تهیه، تنظیم و تدوین برنامه های درسی و منابع آموزشی.
مطالعه، بررسی و انتخاب روشهای علمی مناسب جهت تدوین برنامه های درسی برای حرف و مشاغل مختلف.
شناسایی مشاغل و تجزیه و تحلیل اطلاعات برای تدوین استاندارد آموزشی.
بررسی و به روز رسانی مستمر استانداردهاو منابع آموزشی موجود
شناسایی و تعیین نیازهای آموزشی حوزه صنعت، خدمات و کشاورزی و اولویت بندی آنها بمنظور تهیه و تدوین پیش نویس برنامه های درسی .
تنظیم و تدوین برنامه های درسی با همکاری دانشگاهها، اتحادیه ها، صنوف، مربیان، مؤسسات، مراکز صنعتی و آموزشی مرتبط .
نظارت و کنترل بر شیوهها و روشهای بهره برداری از استانداردهای آموزشی در مراکز آموزشی ذیربط .
نظارت بر چاپ و تکثیر کتب و جزوات آموزشی و توزیع آنها.
تعامل و ارتباط با سازمان های داخلی، منطقه ای و بین المللی و کشورهای هدف جهت توسعه همکاری های علمی، آموزشی، تکنولوژی و پژوهشی و به اشتراک گذاری تجربیات
همکاری با مدیریت ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات در مواقع مقتضی و ضروری به منظور ارتقاء فرآیندهای اجرایی آموزشی .
تدوین راهنمای نحوهاستاندارد نویسی و برگزاری کارگاه آموزشی و سمینار تخصصی تدوین استاندارد
پاسخ گویی مستمر به سوالات مربیان و کارشناسان منطقه و رفع اشکالات و ابهامات درسی و آموزشی آنان در استاندارد مربوطه و پیگیری موضوع تاحصول نتیجه.
تطبیق برنامه های درسی پیشنهادی واحد های ستادی و استانی سازمان با آیین نامه های سازمانی و سیاستهای مصوب سازمان.
تصویب برنامه های درسی پیشنهادی واحد های ستادی و استانی سازمان در گروه های کارشناسی مربوطه در برنامه ریزی درسی
برسی و بازنگری در نظام و روشهای مهارت آموزی و ارائه پیشنهاد برای بهبود آنها
تدوین استانداردهای شایستگی ویژه مسابقات ملی مهارت و جهانی